i Kthyher në jetë: Arti ‘Viktorian’ i fotografimit së të vdekurit
Fotografitë e të dashurve të bëra pasi ata vdisnin mund të duken të pakëndshme për ndjeshmëritë tona ‘moderne’, por në Anglinë Viktoriane, konsiderohej si një mënyrë ngushëllimi për të mbajtur një imazh viziv të të ndjerëve dhe për të mos mposhtur nga ndjenja e pikëllimit.
Në imazhet që janë njëkohësisht shqetësuese dhe çuditërisht prekëse, familjet pozojnë me të vdekurit, foshnjat duken në gjumë dhe zonjat e reja që shtrihen në mënyrë elegante, sëmundja jo vetëm që u merr jetën, por ua shton bukurinë.
Jeta viktoriane ishte e mbushur me vdekje. Epidemitë të tilla si difteria, tifoja dhe kolera e dëmtuan vendin dhe që nga viti 1861 mbretëresha e bëri zinë në modë.
Gërshetat e memento mori – fjalë për fjalë do të thotë “kujto se duhet të vdesësh” – morën disa forma dhe ekzistonin shumë kohë përpara kohës viktoriane.
Në fotografitë me ekspozim të gjatë të vdekurit shpesh dilnin më qartë se të gjallët paksa të turbullt, kjo për shkak të mungesës së lëvizjes së tyre.
Flokët e prera nga të vdekurit rregulloheshin dhe mbaheshin në dollapët së bashku me unazat dhe maskat e vdekjes që u krijuan në dyll.
Por në mesin e viteve 1800 fotografia po bëhej gjithnjë e më popullore dhe e përballueshme – duke çuar edhe në portretet fotografike të pasvdekjes.
Forma e parë e suksesshme e fotografisë, dagerotipi – një fotografi e vogël dhe shumë e detajuar në argjend të lëmuar – ishte një luks i shtrenjtë, por jo aq i kushtueshëm sa të pikturosh një portret, i cili më parë kishte qenë mënyra e vetme për të ruajtur përgjithmonë imazhin e dikujt.
Me rritjen e numrit të fotografëve, kostoja e dagerotipeve ra. Procedurat më pak të kushtueshme u prezantuan në vitet 1850, të tilla si përdorimi i metalit të hollë, qelqit ose letrës në vend të argjendit.
Portreti i vdekjes u bë gjithnjë e më popullor. Fidanishtet viktoriane u rrënuan nga fruthi, difteria, ethet e kuqe e ndezur, rubeola – të gjitha këto ishin sëmundje fatale.
Shpesh ishte hera e parë që familjet mendonin të bënin një fotografi – ishte shansi i fundit për të pasur një ngjashmëri të përhershme të një fëmije të dashur.
Por ndërsa kujdesi shëndetësor përmirësoi jetëgjatësinë e fëmijëve, kërkesa për fotografinë e vdekjes u zvogëlua.
Ardhja e fotografive të çastit tingëlloi zinë e vdekjes për artin – pasi shumica e familjeve do të kishin fotografi të realizuara gjatë jetës.
Tani, këto imazhe të burrave, grave dhe fëmijëve që përmbajnë në mënyrë stoike pikëllimin e tyre për të ruajtur ngjashmërinë e një njeriu të dashur të marrë shumë shpejt, vazhdojnë të qëndrojnë sipas emrit të tyre.
Nga Bethan Bell
BBC News
0 Comments